مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:24391 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

علت دسته بندي افراد به كافر و منافق و مومن در قرآن چيست؟ اگر نشانه هاي نفاق در من باشد آيا به عذاب آنان گرفتار مي شوم؟
قرآن در واقع با اين تقسيم بندي ها به دنبال كشف حقيقت هر يك و القاء آن به مخاطبان خود است، زيرا با ذكر اوصاف مؤمنان مي خواهد عنصر تسليم را معرفي بكند و با بيان صفات كافران، مي خواهد مسأله عناد و لجاجت را عرضه بكند و با معرفي مشخصات منافقان، هم مي خواهد دو چهره بودن برخي افراد جامعه را بشناساند. ضمن اين كه از انسان ها مي خواهد خودشان را به اوصاف مؤمنان متصف كنند و از اوصاف كافران و فاسقان و منافقان پرهيز كنند. ناگفته نماند كه در بسياري از آيات قرآن كه به معرفي گروه هاي سه گانه اجتماع براساس ايمان و كفر و نفاق مي پردازد، براساس ويژگي هاي افراد شاخص و سردمداران آن گروه ها مي باشد كه هر كدام نماد و تجسم عيني ايده و رفتار گروه خود مي باشند. بنابراين در آياتي كه از ويژگي هاي مؤمنان سخن به ميان آمده است، منظور ويژگي هاي مؤمنان كاملي مانند امام علي(ع) مي باشد و در آياتي كه به معرفي كافران پرداخته است، صفات افرادي مانند ابوجهل ها را به اطلاع رسانده است. در آياتي كه به شناسايي منافقان اشاره دارد. در پي معرفي چهره دوگانه افرادي مانند «عبدالله ابن ابي» به مردم مي باشد. اما بديهي است كه در هر گروهي افراد بسياري وجود دارد كه نسبت به آن صفات داراي شدت و ضعف مي باشند و حتي چه بسا در برخي افراد نشانه هايي از دو گروه وجود داشته باشد كه تعيين وضعيت و نوع مجازات هاي آنها در دنيا و آخرت متفاوت خواهد بود. به ويژه اگر برخي صفات به صورت مقطعي و موردي از انسان بروز كند كه در اصطلاح علم اخلاق به آن «حال» مي گويند. اما اگر اين «حال» به صفت ثابت و شناسه اصلي [ فصل مقوّم ] آدمي تبديل گردد. طبيعي كه سزاوار ثواب ها و يا كيفرهاي ياد شده در قرآن مجيد خواهد بود. در نتيجه اگر انسان در مواردي برخي اوصاف غيرمؤمنان را در خود مشاهده كند، نبايد مأيوس شود و از خدا نااميد باشد زيرا بيشتر اين اوصاف سطحي و مقطعي بوده ودر قلب انسان رسوخ ندارند و بدون شك همه اينها را مي توان در پرتو انجام اعمال خوب به مرور زمان از خود دور كرد و از لطف رحمت و توفيقات الهي بهره مند گردد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.